Fandom

Memory Alpha

DVD/VHS

1 378sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

De flesta av Star Treks filmer och avsnitt är utgivna på VHS och DVD. I denna lista listas de som givits ut för den nordiska marknaden och i andra hand för den europeiska. De utpräglat amerikanska utgivningarna har således exempelvis inte tagits med. För en mer fullödig DVD-lista - läs då på den engelska sidan om internationella DVD-utgivningar. Mycket av informationen är hämtad från Star Trek Databas.

Filmer (1979-...)Redigera

DVDStartrekmovies10.jpg

Filmerna 1-10 i DVD-box.

Filmerna har getts ut i först en vanlig utgåva på VHS, därefter på DVD samt sedermera dessutom en specialutgåva (Special Edition, SE) på DVD.

Därutöver finns det samlingsboxar (DVD) med filmerna 1-9 och 1-10.

Star Trek: Originalserien (1966-1969)Redigera

TheCageDVD.jpg

Den sista amerikanska 2-avsnitts-DVDn.

TOS kom ut på DVD under 2004.

Den 13 december 2004 gavs ett boxset ut med alla säsongerna tillsammans med de första sex filmerna.

Star Trek: Den animerade serien (1973-1975)Redigera

Video-tas.jpg

TAS har inte varit prioriterad hos Paramount för utgivning. Den finns därför hittills enbart utgiven på VHS. Paramount har haft funderingar på att ge ut serien på DVD, men detta verkar tyvärr vara skrinlagt. Nyheter om detta levereras på StarTrek.com.

Star Trek: The Next Generation (1987-1994)Redigera

TNG DVDs.jpg

DVD på region 2.

TNG gavs ut på DVD under 2002.

Dessutom finns en DVD-box, Borg MegaCube, med samtliga TNG-avsnitt på 48 diskar. I oktober 2004 gavs dessutom ytterligare en megabox med alla säsonger ut. Det finns också en samling med Picards bästa avsnitt (Jean-Luc Picard Box Set) samt en samling kallad The Movies Box Set som innehåller dubbelavsnitten från serien inklusive dokumentären The Journey's End som annars bara getts ut på VHS.

Star Trek: Deep Space Nine (1993-1999)Redigera

Star Trek Deep Space Nine the Complete Collection DVD Region 2.JPG

DS9 på region 2.

DS9 gavs ut på DVD under 2003. DVD-boxarna inkluderade även en interaktiv CD-ROM som byggde upp en fullständig databas över DS9 när alla delarna är införskaffade. I september 2004 gavs dessutom en megabox med alla säsonger ut.

Star Trek: Voyager (1995-2001)Redigera

VOY DVDs.jpg

VOY på region 2.

VOY på DVD gavs ut under 2004 och 2005.

Star Trek: Enterprise (2001-2005)Redigera

Ent-dvd01.jpg

ENT på region 2.

ENT ges ut på DVD under 2005. Endast första säsongen gavs ut på VHS, i avvaktan på DVD-utgåvan.

ParodierRedigera

Sev Trek: Pus in Boots (2002). VHS (eng)

Star Wreck: In the Pirkinning Tillgänglig för nerladdning gratis. Mycket proffsig film gjord av finska entusiaster.

DokumentärerRedigera

Slumpartad wiki