Fandom

Memory Alpha

Star Trek: Den animerade serien

1 378sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Spoilervarning.

Denna sida kan innehålla text och annat material som berättar om avsnitt/filmer som ännu ej har visats på svenskspråkig TV eller biograf. Vill du inte få förhandsinformation, läs någonting annat.

HistoriaRedigera

Denna tecknade serie visades under namnet Star Trek, men har efter det mest blivit känd som Star Trek: Den Animerade Serien, förkortat ST:TAS eller TAS (efter engelskans Star Trek: The Animated Series). Serien producerades av Filmation och visades under två säsonger, 1973-74, med totalt 22 halvtimmes avsnitt.

De flesta av skådespelarna från orginalserien medverkade genom att ge röster till karaktärerna. Trots att animeringen gav frihet till att skapa storslagna utomjordiska landskap och exotiska livsformer gjorde seriens låga budget att kvaliteten hämmades. Några avsnitt är speciellt intressanta genom medverkan av välkända science-fiction författare. Med undantag för avsnittet Yesteryear anses inte serien vara kanon, vilket har skapat kontroverser hos många trekkers.

HuvudkaraktärerRedigera

Säsongerna med avsnitt Redigera

Denna sida är inte komplett.

Denna artikel har markerats som en sida som behöver mer information. Besök artikelns diskussionssida för att se vad som behöver åtgärdas och redigera gärna artikeln för att hjälpa till.
pt:Star Trek: The Animated Series

Slumpartad wiki